خبرگزاری فاش نیوز با مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی و شبکه ملی ایثارگران به گفت و گو نشست.

خبرنگار: اقای ابوطالبی در ابتدا توضیحئ دهید چگونه شما در دو سازمان مردم نهاد رئیس هیئت مدیره هستید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. به عر ض برسانم که در آخرین مجمع انتخابات انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان ودر اولین جلسه هیئت مدیره بر اساس رای ماخوذه اینجانب به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن انتخاب شدم.
در رابطه با همین سمت در شبکه ملی ایثارگران نیز از آنجا که شبکه ملی ایثارگران کشور بر اساس اساسنامه خود ۱۱ عضو ثابت دارد، که هیئت موسس نیز هستند و ۱۰ نفر دیگر هم از طریق انتخابات از بین اعضای هیئت مدیره انجمن های عضو شبکه ملی برگزیده می شوند و جمعا ۲۱ نفر اعضای شورای مرکزی شبکه را تشکیل می دهند هیئت مدیره شبکه متشکل از پنج نفر از اعضا انجمن های مختلف می باشند.
تا قبل از شهادت برادر حاج حسین صفری که به دلیل ابتلا به کرونا به رحمت خداوند رفتند، ایشان سمت رئیس هیئت مدیره شبکه را به عهده داشتند، و آقای دکترحمید رضایی (فرزند شهید بزرگوار) عضو هیئت مدیره نیزبه علت ابتلاء به کرونا به رحمت خدا رفتند پس از آن بنده و آقای دکتر میر که عضو علی البدل هیئت مدیره بودیم عضو اصلی هیئت مدیره شدیم و اعضاء اینجانب را به سمت رئیس هیئت مدیره شبکه ملی انتخاب نمودند.

خبرنگار: بفرمایید مشکلات بر زمین مانده جانبازان در حال حاضر چیست و به چه مواردی خلاصه می شود ؟
پاسخ: قبل از پرداختن به پاسخ سوال شما لازم می دانم متذکر گردم ، که بیان مشکلات در این نوبت می تواند به نوعی اتمام حجت با مسولین امر باشد، زیرا به نظرم از سوی انجمن جانبازان نخاعی و شبکه ملی ایثارگران تمام مسیر های مسالمت آمیز پیموده شده و تا حد زیادی زمان را از دست داده ایم، بعلاوه این که از طرف اعضاء انجمن ها هر یک از این دو سازمان مردم‌ نهاد، مورد انتقاد قرار گرفته و متهم به عدم قاطعیت در پیگیری شده ایم، فلذا ایثارگران ذیل انجمن و شبکه درخواست وانتظار دارند که در سال جدید اقدامات جدی در جهت حل مشکلات اساسی و مطالبات بحق و قانونی آنان صورت پذیرد.

و اما در پاسخ سوال شما باید عرض کنم، به تبع تنوع جامعه ایثارگری مشکلات و مسائل آنان نیز بسیار متنوع و مختلف است، به گونه ای که شاید نتوان آنها را احصا نمود، اما شاید بتوان مشکلات گروه محدودی از این جامعه و به عنوان مثال جانبازان ۷۰ درصد را تا حدی احصا نمود و در حد وسع و فرصت زمانی محدود به تعداد معدودی از مشکلات جاری اشاره کرد.
برخی از این مشکلات عبارت است از؛

اول- مسئله خودرو.
دوم- استمرار پرداخت حق پرستاری پس از شهادت جانبازان ۷۰/. به همسران ایثارگر آنان.
سوم- مراکز جامع توانبخشی در سطح کشور و دهکده نشاط ولی‌عصر عج تهران.

چهارم- بیمه دی و مسائل درمانی و عدم پوشش یکنواخت و خدمات مناسب در سطح کشور .
پنجم-عدم تعیین درصد جانبازان نخاعی بر اساس مشکلات واقعی آنان وقوانین دیات.
ششم- موضوع ماده ۳۸ واحکام مربوطه.
هفتم- برخی موضوعات دیگر که به مرور در فرصت های بعدی به آن می پردازیم.

خبرنگار: اقای ابوطالبی به چه دلیل بر روی موضوع خودرو تاکید دارید ؟
پاسخ: جامعه ما به لحاظ فیزیکی مناسب تردد جانبازان دارای مشکل جسمی و کسی حرکتی نیست و به همین دلیل آنان نمی توانند از وسایل نقلیه عمومی از قبیل مترو و اتوبوس و تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند و لاجرم از بهره مندی پرداخت سوبسیت‌های دولت و شهرداری به وسایل نقلیه عمومی نیز محروم هستند و به ناگزیر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می نمایند و به عبارتی برخورداری از وسیله نقلیه مناسب از نان شب برای جانبازان با مشکل حرکتی واجب تر است.
هم‌چنین از آخرین واگذاری خودرو بیش از ۱۲ سال می گذرد و خودروهای در اختیار اکنون در مرز فرسودگی است.
از سوی دیگر همانطور که در یکی از مصاحبه های قبلی عرض شد، قوانین مختلفی برای تخصیص خودرو به جانبازان مطرح شده است.
اولین قانون ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است، که دولت را مکلف کرده سالانه اعتبارات لازم را جهت کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره پیش بینی کند و در تبصره ۲ این ماده بنیاد را مکلف کرده است که آیین نامه آن را تهیه نماید.
متاسفانه از زمان تصویب قانون جامع هیچ اقدامی در خصوص این دو تبصره انجام نشده است و در نتیجه مطالبات مربوط به خودرو انباشته شده است.
طرح دیگری که یکی از نمایندگان فراکسیون ایثارگران آقای امیرآبادی ارائه کرد واگذاری خودرو به صورت اقساطی بود، که این طرح هم به دلیل فنی و عدم کارشناسی دقیق نا ممکن بودن وعدم مطابقت با واقعیتها در اجراء عملیاتی نشد و نمی شود.
دلیل آن هم این که جانبازی که ماهانه حدود هشت میلیون تومان حقوق دریافت می کند، اگر بخواهد یک خودروی ۴۰۰ میلیونی بگیرد، باید به مدت ۵ سال اقساط پرداخت نماید و تمام حقوق خود را بابت اقساط پرداخت کند باز کم ومی آورد از طرفی هزینه زندگی را از کجا باید تأمین نماید؟
طرح دیگری که مربوط به دولت سابق بود و با پیگیری انجمن جانبازان نخاعی در دولت قبل مقرر گردید ۲۰۰۰ دستگاه خودرو دنا پلاس واگذار شود، متاسفانه علی رغم دستور معاون اول رئیس جمهور دولت سابق این طرح هم عملیاتی نشد.
یک طرح دیگر که مطرح شد، طرح واردات خودرو از مناطق آزاد در زمان رییس سابق بنیاد آقای مهندس اوحدی بود، که تا حدی هم پیش رفت و کمیته ای برای اجرای آن تشکیل گردید و اقداماتی هم صورت گرفت، و در اولین مصاحبه تلوزیونی، خودرویی آقای دکتر قاضی زاده هاشمی نیز این طرح مطرح شد، لکن متاسفانه پس از چند روز خود ایشان اعلام نمودند که واردات خودرو از مناطق آزاد خلاف قانون است.
خوب معلوم است که این گونه ورود به مسائل و خروج از آن، از سوی ریاست عالی بنیاد حاکی از عدم شناخت درست و دقیق از موضوع است.
آخرین طرح هم واگذاری خودروی داخلی به صورت اقساطی است، که توسط کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده است.
این طرح هم علاوه بر آن که با ماده ۴۵ قانون جامع در تعارض است و‌منافع این ماده را برای جانبازان پایمال می کند، به همان دلیل که ایثارگر می بایست حداقل تا ۵ سال اقساط پرداخت نماید که توضیح داده شد عملیاتی نخواهد بود.
ضمن آن که توسعه این طرح به گروه های تقریبا نا محدود ایثارگری اجرای آنرا نا ممکن نموده است.
خبرنگار : آقای اسرافیلی چرا بر واردات خودرو تاکید دارید مگر خودرو داخلی مشکل را حل نمی کند؟
پاسخ: اولاً همانطور که آقای دکتر ابوطالبی بیان داشتند، با انباشته شدن مطالبات خودرو و تسری ماده ۴۵ به سایر گروه ها قریب به ۲۰۰۰۰۰ هزار نفر مشمول دریافت خودرو می شوند که اجرای انرا نا ممکن می کند، در حالیکه جانبازان ۷۰/. مشمول طرح‌ مورد نظر واردات خودرو حدود ۹۰۰۰ نفر خواهند بود که اجرای ان کاملا ممکن است. درثانی خودروی مناسب برای جانبازان با مشکل جسمی و حسی حرکتی تعریف روشنی دارد، که خودروهای داخلی واجد آن نیستند و نیز وقتی به فرموده مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) خودرو داخلی مناسب نیست و مردم رضایت ندارند، چگونه می تواند برای جانباز با مشکل حرکتی و بسیاری از معضلات دیگر مناسب باشد.
هم چنین و از سوی دیگر به دلیل شرایط جانبازان خصوصاً جانبازان حرکتی خودرو منزل دوم و به جای ‌پای حرکت آنها محسوب می‌شود، لذا لازم است از خودرویی مناسب خارجی با شرایط خاص و با بخشودگی عوارض گمرکی و سود بازرگانی برخوردارگردند،و دولت محترم انقلابی و مردمی در این خصوص یک اقدام عملی و تأثیر گذار داشته باشد.

خبرنگار : آقای ابوطالبی انجمن وشبکه ملی ایثارگران از طریق مسئولین امر پیگیر خودرو بوده اند یا خیر ؟
پاسخ: بله به کرات جلساتی داشته‌ایم.
در دومین دیدار انجمن با آقای دکتر قاضی زاده هاشمی متاسفانه ایشان در برداشتی نادرست از موضوع خودرو و با اطلاعات غلطی که به ایشان داده شده بود، بیان نمودند، که شما دنبال خودروی لاکچری و BMW هستید، که به ایشان عرض شد که اینگونه نیست ، بلکه ما خودرویی مناسب می‌خواهیم که مشکل ما را حل کند، سپس به ایشان عرض شد ما اگر هم خودروی وارداتی نخواهیم، شما تا دیروز پشت تریبون مجلس قانونگذار بوده اید و قوانین را تصویب کرده اید، حالا در اینجا به عنوان مسئول اجرایی، لازم است به ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران عمل نمایید.
ایشان بیان نمودند، که بله قانون برای شما ایجاد حق می کند، لکن سیاست اقتصادی دولت در حال حاضر انقباض اقتصادی است.
با معاون تعاون بنیاد نیز جلساتی داشتیم، متاسفانه ایشان نیز تصویر درستی از موضوع خودرو وارداتی ندارند.
ایشان بیان داشتند که در مصوبه واردات خودرو دولت نهم آمده است: جانباز می تواند یک بار خودرو وارد کند ودر برداشتی نادرست از مصوبه دولت نهم بیان داشتند، مصوبه مذکور واردات مجدد خودرو را برای جانبازان برای بار دوم ممنوع کرده است و به این ترتیب ممنو عیت برای بار دوم‌ را به دولت‌های بعد از دولت نهم نیز تسری می‌دهد، که در پاسخ ایشان بیان شد، منظور از مجاز بودن یک بار واردات در مصوبه دولت نهم آن است که جانباز نمی‌تواند با این مصوبه بیش از یک خودرو وارد کند، نه آنکه ممنوعیت به دولت های دیگر تسری پیدا کند و مگر یک دولت می تواند برای دولتهای بعد قانون تصویب نماید؟!
دلیل دیگری که ایشان در رد واردات‌ خودرو بیان نمودند، این بود که ورود خودرو ی خارجی مستلزم خروج ارز از کشور است، که در پاسخ ایشان گفته شد، در سطح شهر و کشور به وفور واردات خودروهای آخرین مدل از مبادی غیرقانونی را شاهد هستیم، که موجب خروج ارز از کشور می گردد، همچنین برای خودروهای وارداتی مناطق آزاد مگر ارز خارج نمی‌شود حال ‌که نوبت به واردات خودرو جانبازان ۷۰ درصد رسیده است خروج ارز از کشور موضوعیت پیدا می‌کند!؟ آن هم در شرایطی که با مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به تصویب رسیده است و بستر را برای واردات خودرو جانبازان ۷۰ درصد فراهم نموده است.
ضمناً به ایشان گفته شد با این نگاه و تفسیر شما از قوانین، شما نمی توانید مشکل خودرو و سایر مشکلات جانبازان را حل نمایید.

خبرنگار: آقای اسرافیلی طرح مشخص انجمن و شبکه ملی ایثارگران برای واردات خودرو چیست و آیا به مسئولین امر ارائه شده است؟
پاسخ: بله پیش از این طرحی از سوی انجمن مطرح شد، که جانبازان ۷۰ درصد بتوانند تا سقف ۴۰ هزار دلار خرید خودروی خارجی با معافیت از سود بازرگانی و حقوق گمرکی باشد و این طرح طی نامه ای رسمی از سوی انجمن به آقای اکبری رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد.
پس از آن مطلع شدیم جناب آقای مجتهد مشاور امور قوانین و لوایح ریاست عالی بنیاد، طرح جامعی در رابطه با وارادت خودرو تهیه نموده اند که تمام جزئیات واردات خودرو در آن لحاظ شده است و تا سقف خرید ۳۰ هزار دلار خودروی خارجی از معافیت گمرکی پیش بینی شده است.
لذا در ادامه پیگیری ها از طرف شبکه ملی ایثار گران این طرح در زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ به نمایندگان مجلس و در جلسه ای که با آقای دکتر حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق داشتیم مطرح شد. همچنین یک نسخه از آن به دفتر معاون اول رئیس جمهور تحویل گردید و نیز در دیدار با آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی در روز ۲۲ اسفند و روز شهید نیز نسخه‌ای از آن به ایشان تقدیم گردید.
نکته مثبتی که در این طرح وجود دارد این است که، این طرح هیچ گونه بار مالی بر دوش دولت نخواهد داشت و تنها برای دولت عدم نفع مطرح خواهد بود، بدین معنا که در قبال واردات خودرو که از دیگران سود بازرگانی و حقوق گمرکی دریافت می شود، جانبازان ۷۰ درصد از پرداخت آن معاف باشند
قابل ذکر است که پیش از این نیز هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی در دیداری با آقای نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی موضوع طرح واردات خود را مطرح نمودند، که ایشان قول دادند موضوع را از جناب آقای دکتر رئیسی پیگیری می‌نمایند.
و این خدمت را برای جانبازان انجام خواهند داد.
خبرنگار: اقای ابوطالبی به نظر شما گره کار معضل خودرو وارداتی در کجاست؟
پاسخ: به نظر من مشکل اول و آخرعدم تحقق مطالبات قانونی ایثارگران از جمله موضوع خودرو، نگاه تنگ نظرانه برخی از مدیران بنیاد است. در حالیکه مدیران سر سفره بنیاد نشسته و باید با انگیزه صد چندان و با نگاهی مدافعه گر پیگیر مطالبات آنان باشند ، گویا وظیفه برخی از آنان این است که قوانین را در مخالفت منافع ایثارگران تفسیر نمایند.
هم چنین به نظر می رسد علاوه بر آن که نیاز به خودروی مناسب برای جانبازان ۷۰ درصد جسمی و حسی حرکتی برای مسئولین به روشنی تعریف نشده است، شاید تصور آنان این باشد که جانبازان سهمیه خودرو تخصیص یافته را به قیمت پایین در بازار به فروش برساند و به نوعی جانبازان وارد چرخه دلالی شوند!
در رابطه با شبهه اول همان طور که بیان شد خودروی جانبازان حرکتی به عنوان منزل دوم و پای آنها محسوب می‌شود، لذا باید به گونه ای باشد که ضمن برخورداری از آسایش و راحتی در خودرو بتوانند در امور روزمره داخل خودرو راحت باشند.
و در رابطه با شبهه دوم نیز می توان با تدابیر پیش بینی شده از ورود جانبازان صاحب سهمیه از ورود به بازاردلالی جلوگیری نمود.
نکته دیگری که باید اضافه کنم این که موضوعی که یک بار اتفاق بیافتد بار دوم هم امکان وقوع آن وجود دارد و امر واردات خودرو که در دولت نهم انجام شد، بار دیگر هم می شود انجام گردد، بله با بررسی مشکلات و حواشی واردات در دوره قبل می توان از بروز مجدد آنها جلوگیری نمود. مضاف بر آنکه با واردات خودرو در دوره قبل تحولی در خوردی زیر پای جانبازان بوجود آمد که تا سالها با آسایش و خیال راحت ترددهای خودشان را انجام می دادند.
خبرنگار: آقای اسرافیلی در رابطه با موضوع خودرو چه درخواستی از مسئولین بنیاد دارید؟
پاسخ: درخواست ما از مسئولین بنیاد خصوصا ریاست عالی ان این است که ضرورت برخورداری جانبازان ۷۰ درصد به بالا را به خودروی مناسب خصوصاً خودروی وارداتی را درک و مجدانه پیگیری نمایند و از مخالفت های برخی وزراء مأیوس نشوند و به نحو مقتضی و شجاعانه از نهادهای قانون گذار مطالبه نمایند و ما هم در این زمینه حامی و پشتیبان ایشان هستیم.
بطور خلاصه برای ما دو گزینه بیشتر قابل پذیرش نیست، یکی طرح واردات با معافیت از سود بازرگانی و حقوق گمرکی و یا خرید خودرو از مناطق آزاد و تردد با پلاک سرزمینی.
و چنانچه به هر دلیلی دیگران توفیق این خدمتگزاری را نداشتند و یا مافیای قدرت خودرویی مانع این طرح بود، اجرای ماده 45 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بدون هیچ کم و کاست تحقق یابد.
ودر صورت گزینه دوم باید جانباز اختیار انتخاب خودرو مناسب خود را از میان خودروهایی تولید داخل کشور اعم از ساخت یا مونتاژ داشته باشد و واگذاری خودرو محدود به تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشود.

به نظر می رسد جانبازان ۷۰ درصد و خصوصا جانبازان نخاعی به اندازه لازم و کافی مسیر دیپلماسی و قانونی را پیگیری نموده اند، لذا از رئیس محترم بنیاد شهید، رییس محترم مجلس شورای اسلامی ، نمایندکان محترم مجلس و نیز دولت انقلابی و مردمی جناب آقای دکتر رئیسی درخواست می شود، با اهتمام به موضوع واردات خودرو برای جانبازان ۷۰ درصد زمینه رضایتمندی جانبازان ۷۰/.را فراهم نمایندو این مسائل یش از این موجب رنجش خاطر آنان نشود.

امیدوارم بتوانیم در مصاحبه بعدی موضوع لزوم استمرار حق پرستاری بعد از شهادت جانبازان ۷۰در صد برای همسران ایثارگر آنان را با عطف به ما سبق به بحث و گفتگو بگذاریم.
و السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته



ارسال نظر
info@ajnokhaei.ir
نحوه ارتباط با :    ۰۲۱ - ۲۲۴۱۵۹۳۳